روانشناسی برای همه ، ارتباطات روانشناسان با یکدیگر ، مشاوره و آزمونهای روانی
در روانشناسی کیفیت زندگی،هدف کاهش دردها نیست بلکه ایجاد و نشان دادن توانمندی هاست
به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنریمنطقه 5 و فرهنگسرای فردوس، کارگاه «روانشناسی کیفیت در زندگی » با هدفآشنایی شهروندان با این معقوله و به کارگیری آن ها در زندگی از سوی فرهنگسرایفردوس برگزار می شود. دکتر برجعلی در خصوص روانشناسی کیفیت در زندگی گفت: در روانشناسی کیفیت زندگی، هدفکاهش دردها ورنج ها نیست بلکه در اینجا هدف نشان دادن توانمندی ها، کشف منابع، قدرت شخصی فرد،رشد خلاقیت ها و تقویت بخش های نهفته ایاست که نادیده گرفته شده که اگر آنها را بکار ببریم، زندگی ارتقاء پیدا خواهد کرد. در واقع هدف اصلی بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی است. وی در ادامه اظهار داشت: ما به جای اینکه مستقیماً به سراغ مشکلات ومسائل برویم و در صدد حل آنها بر آئیم، باید ابتدا بستر حل مشکلات و مسائل رافراهم کنیم و منابع زیرساختی را توسعه دهیم. همانطور که روانشاسان کیفیت زندگی نیزبر این باورند که برای ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی باید زیرساخت ها را بسازیم و بهابتکارات و خلاقیت ها دامن بزنیم تابتوانیم به یک زندگی رضایت بخش که بسیاری از مردم در جستجوی آن هستند، دست یابیم. برجعلی در ادامه به 4 اصل و بنیانی که در روانشناسی کیفیت در زندگیاست و دیگر روانشناسان کیفیت زندگی به آن معتقدند گفت: 1- ایجاد شادکامی : ایده داشتن یک زندگی هدفمند و شادکامی در این مسیر ،به عنوان یک عادت یکی از پله های مهم کیفیت زندگی است؛ شادکامی موجب ارتقاء سلامتروانی، رشد خلاقیت، دانایی ، آگاهی و استفاده کردن از ظرفیت ها می شود. 2- یادگیری بخشیدن : باید یاد بگیریم ببخشیم. یکی از مولفه ها و اصولمهم کیفیت زندگی یادگیری بخشیدن است که یک مهارت است و باید آن را یاد بگیریم و باآموزش این اصل فرهنگ سازی شود. 3- خوش بین بودن : از دیگر مولفه های مهم کیفیت زندگی محسوب می شود ونیاز به آموزش دارد و ما باید بدانیم چه کارهایی انجام دهیم که نگاه خوش بینی درما تقویت شود. خوش بینی تنها یک کلمه نیست، یک پکیج است که باید در سایه آموزش هایمستمر ، افراد آن را یاد بگیرند. 4- یادگیری یافتن و پروراندن دوستان خبره در هر شرایط زندگی : ما برایبهبود کیفیت زندگی باید انسان های مدل پیدا کنیم . همانطور که حضرت رسول (ص) وحضرت علی (ع) در زندگی انسان ها مدل و اسوه حسنه هستند. ما در تنگناها و سختی هایزندگی به یک مدل دوست نیاز داریم، در رشد مهارتی و کاری به یک مدل . باید انسانهای خبره را در زندگی پییدا کنیم و یکی از راه های آن خواندن مصاحبه هایی است کهبا افراد موفق و خبره انجام شده تا بدانیم چه کارهایی کرده اند و چه نکات ریزی رارعایت کرده اند. دکتر برجعلی در پایان به مولفه و حیطه های 16 گانه کیفیت زندگی اشارهکرد که به شرح ذیل است : 1- احترام به خویشتن : خودمان را با نقاط ضعف و قوت دوست داشته باشیم. البته در صدد رفع نقاط ضعف باشیم ولی خودمان را نیز باور داشته باشیم. 2- اهداف و ارزش ها : چهچیزهایی برای ما اهمیت و رجحان دارد . 3- درآمد : با پول و امکانات چگونه برخورد می کنیم ( پول ابزار است یاهدف؟ ) 4- کار : وظایف فرد در مقابل کار (رسمی و غیر رسمی) چیست ؟ و از عهده آنهابر می آید؟ 5- سرگرمی و تفریح : مدیریت اوقات فراغت مثل ورزش کردن، باغبانی کردن و... 6- یادگیری : دنبال اطلاعات جدید بودن و یادگیری چیزهای جدید. 7- خلاقیت : کار خلاقانه کردن فرد را در معرض ارتقاء کیفیت زندگی قرارمی دهد. 8- کمک و یاری رساندن: دیگران را به خود رجحان دادن در هر بعدی، معیاربسیار مهمی درکیفیت زندگی محسوب می شود.مثل عضوگروه های خیریه شدن و فعالیتهایداوطلبانه 9- عشق (روابط عاشقانه) : داشتن روابط عاطفی نزدیک، درکهمسر و ... 10- دوستان ( غیر بستگان ) : افرادی که در کنار ما هستند، همدم ها وهمرازهای ما 11- کودکان : لذت بردن از صحبت کردن ، بازی کردن و در آغوش گرفتن کودکان 12- بستگان : رابطه با والدین ، و اقوام درجه یک ، چگونگی دیدارها 13- خانه : خانه که در آن زندگی می کنید و همسایگانی که دارید . 14- محله : محله ای که در آنجا زندگی می کنید . 15- جامعه : به جامعه علاقه داریم؟ ، انسان ها برای ما مهم هستند ؟ یاد آور می شود سلسله نشست های «مدیریت کیفیت در زندگی» چهارشنبه های هرهفته ساعت 10 در فرهنگسرای فردوس میزبان علاقه مندان به نشست های روانشناسی است. http://ferdos.farhangsara.ir/tabid/1125/ArticleId/11377/.aspx